اخلاق حرفه ای در محیط کار

اخلاق حرفه ای در محیط کار

۱ -خود را نیازمند مالی نشان ندهید:

شکایت مداوم از وضعیت اقتصادی و بیان کمبودها و سختی های زندگی باعث جلب توجه مدیران نمیشود و حتی ممکن است نتیجه ای کاملا معکوس داشته باشد و به ناامیدی مدیر و کارفرما منجر شود. زیرا افراد معمولا از افزایش مشغله های فکری خصوصا در فضای کار، گریزان هستند. برای داشتن اخلاق حرفه ای در محیط کار بهتر است تصویری بی نیاز از خود به نمایش بگذارید که باعث ایجاد امنیت روانی کارفرما در این زمینه شود.

برای مثال بهتر است در فضای کار از لباس و عطر خوب استفاده کنید و همواره ظاهر شیک و آراسته داشته باشید.

۲ -غیبت نکنید و دروغ نگویید:

اگر عادت به بدگویی درباره هریک از همکاران خود دارید بهتر است هرچه سریع تر این عادت را ترک کنید. در هیچ فضای سالم کاری نمیتوان با بدگویی، دروغ و مخفیکاری اعتماد مدیران و دیگر افراد را بدست آورد. جایگاه چنین افرادی به سرعت متزلزل خواهد شد. در کارها مداخله نکنید تا زمانی که آن کار ارتباط مستقیمی به مسئولیت شما داشته باشد.

۳ -همکاران را حمایت کنید:

حمایت هرگز به معنای مداخله در کارهای همکاران یا تلف کردن وقت و انرژی خود برای رساندن دیگران به اهدافشان نیست. منظور از حمایت، کمک و همراهی موثر است، طوری که به مرور در این زمینه زبانزد شوید و همکاران بتوانند برای حل مسائل و مشکلات خود روی کمک شما حساب کنند. این مساله باعث افزایش اعتبار و ارتقای جایگاه شما در فضای کار میشود.

۴ -کار خود را ارزیابی کنید و گزارش کارتان را ارائه دهید:

در برخی از شرکت ها از شما گزارش کاری میخواهند ولی پیشنهاد میشود که در هر صورت این کار را به عنوان یک قاعده کاری برای خودتان انجام دهید. میتوانید یک جدول زمانبندی داشته باشید و مسئولیت هایی که باید در هر روز کاری انجام دهید را بنویسید و در انتهای روز بررسی کنید. در این صورت میتوانید از مسائلی مانند نقاط شروع و پایان کار، بازه زمانی و میزان موفقیت در مسئولیت روزانه خود گزارشی تهیه کنید و به مدیر و کارفرمای خود ارائه دهید. این امر بیانگر نظم و اخلاق حرفه ای در محیط کار است…

اخلاق حرفه ای در محیط کار

۵ -فعال باشید اما واکنشگرا نباشید:

فعال بودن به معنای انجام مسئولیت به صورت دقیق است، یعنی کاری که از شما خواسته میشود باید دقیقا و بی کم و کاست اجرا شود. واکنشگرا نبودن یعنی با شنیدن هر صحبتی، خصوصا از جانب کارفرما، به سرعت واکنش نشان ندهید. این مساله بسیار حائز اهمیت است که کمی شنونده باشید و ابتدا صبر کنید تا صحبت تمام شود و در قدم دوم همیشه خود را مُحِق ندانید. مدیران معمولا زیاد به توجیه شدن توسط زیردست علاقه ندارند، حتی اگر چندان حق نداشته باشند؛ در چنین مواردی باید کاملا منطقی برخورد کنید و در همین راستا اگر خطایی از شما سر زده بپذیرید.

۶ -جسارت شنیدن حرف مخالف را داشته باشید:

این مسئله مکمل مورد ۵ است. اگر واقعا مرتکب اشتباهی شده اید دنبال سرپوش گذاشتن روی اشتباه خود نباشید و برای نپذیرفتن آن تلاش نکنید. بهترین رویکرد این است که شهامت پذیرفتن اشتباه خود و جبران اشتباه را داشته باشید و مسئولیت آن را به عهده بگیرید.

۷ -از شوخی و صمیمیت اجتناب کنید:

شوخی در فضای کار عملکرد مناسبی نیست و ممکن است شان و مرتبه شما را پایین آورد. البته این امر به معنای بد خلقی کردن نیست، بلکه منظور ما رعایت دیسیپلین و استاندارهای رفتاری در راستای ساختن هویت اجتماعی است که با استانداردهای فردی و خانوادگی متفاوت است…

۸ -لبخند بزنید:

لبخند زدن مورد ۷ را نقض نمیکند و نشان دهنده اعتماد به نفس و اقتدار شماست. یعنی ما میتوانیم در عین جدی بودن و رعایت دیسیپلین، لبخند بزنیم و خوشرو باشیم. اخلاق خوش نقش بسزایی در محبوبیت یا مقبولیت فرد دارد.

۹ -کار را در زمان خود تحویل دهید:

اگر کاری که از شما خواسته شده را خیلی زودتر از موعد انجام دهید، ممکن است ارزش آن زیر سوال برود و کاری ساده و کم زحمت تلقی شود. همچنین اگر دیر ارائه داده شود ممکن است تواناییهای شما در انجام کار زیر سوال برود. بهتر است بازه زمانی کار را کمی بیش از زمانی که قادر به انجام آن هستید در نظر بگیرید و در نهایت زمانتان را مدیریت کنید.

این مقاله در لایو روز ۱۳/۱۱/۱۳۹۸ توسط پارسا قربانیان ارائه گردید که دوست خوبمون، تهمینه رجایی (اکانت تلگرام) زحمت تایپ و گردآوری آن را کشیدند…

امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید و آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. تیم تولید محتوای مدرسه اینترنتی پرنیان این مقاله را تهیه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلاس طراحی سایت