انواع و اهمیت لینک های مختلف در سئو
در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان SEO عوامل مختلفی نقش دارد که مهمترین آن ها تولید محتوای با کیفیت (content) و لینک سازی (link building) می باشد.تولید محتوا همچنان پادشاه است و بیشترین اهمیت را نزد سئو دارد اما بعد از آن لینک سازی برای دنبال کردن سایت شما و در نهایت به درآمد رسیدن بسیار مهم است. بهتره قبل از شروع لینک سازی با انواع لینک و اهمیت آن ها در سئو آشنا شوید.با ما همراه باشید.
اهمیت لینک سازی در سئو:
تا به حال به این موضوع دقت کردید که چرا در ۹۰% محتواهای منتشر شده در وبلاگ ها از لینک استفاده میشود؟ گاهی اوقات این لینک ها شما را به سایتی دیگر و گاهی به صفحه ای دیگر در همان سایت هدایت می کنند. این لینک ها برای موتور جستجو بسیار اهمیت دارند و با داشتن یک استراتژی خوب به گوگل کمک می کند تا مطالب شما را سریع تر پیدا کرده و ترافیک بیشتری به سایت هدایت کند. در نهایت سایت شما جایگاه بالاتری در گوگل بدست می آورد.
در گذشته تعداد لینک های وب سایت برای گوگل اهمیت داشت و به همین دلیل عده ای شروع به سؤاستفاده کردند و با ایجاد وبلاگ های مختلف به سایت خود لینک می دادند.درست حدس زدید… آن ها با فریب گوگل به رتبه اول می رسیدند.اما در سال ۲۰۱۲ گوگل الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm ) را معرفی کرد که هدف آن حذف سایت های بی کیفیت بود.در حال حاضر بیشتر از تعداد لینک های یک سایت، کیفیت آن ها اهمیت دارد مخصوصا درمورد بک لینک ها رتبه و محتوای سایت لینک دهنده بسیار مهم است.گوگل با بررسی لینک های سایت به آن امتیاز و رتبه می دهد.
معرفی روش های مختلف لینک سازی در سئو:
-
لینک های داخلی (Internal links)
لینک های داخلی، لینک هایی هستند که بین صفحات داخلی سایت ارتباط برقرار می کنند. این کار باعث می شود کاربران هدایت شوند و مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند.با لینک های داخلی قدرت سایت افزایش پیدا کرده و جایگاه بهتری بدست می آورد.
-
لینک های خارجی یا بک لینک ها ( Back Links)
لینک های خارجی، لینک هایی هستند که باعث اتصال سایت های دیگر به سایت شما می شوند. کیفیت لینک خارجی و مرتبط بودن سایت لینک دهنده به محتوای شما مهمترین معیاری است که به رتبه بندی شما کمک می کند.
-
لینک های طبیعی
لینک های طبیعی، لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر دریافت می کنید بدون آنکه درخواست کنید. به عبارت دیگر، این نشان می دهد که صفحه شما دارای محتوای عالی است. چی بهتر از این که سایر وب سایت ها کاربران خود را به صفحه شما هدایت کنند زیرا صفحه شما حاوی محتوایی است که فکر می کنند ارزش اشتراک گذاری دارد.
و اما انواع لینک در سئو:
-
لینک با rel=follow
لینک هایی که به موتور جستجو می فهمانند آن ها را دنبال کند و وارد صفحه مقصد بشود. همچنین برای اعتبار گرفتن از سایت های دیگر باید لینک شما Follow باشد.
-
لینک با rel=nofollow
اگر داخل سایت خود خواستید برای کاربران لینکی قرار بدهید اما گوگل آن را دنبال نکند و به اعتبار شما لطمه نزند از NoFollow استفاده کنید.توجه داشته باشد اگر بک لینک های شما از نوع nofollow باشد هیچ امتیازی ندارد.
-
لینک با rel=noopener
بهتر است لینک های خارجی را با این اتریبیوت تنظیم کنیم تا خزنده گوگل از سایت ما خارج نشود و به سراغ خزش سایت ثانویه نرود.
-
لینک با rel=norefferer
اگر در ابزارهای تحلیلگر، کاربران بر روی لینک هایی که به صورت norefferer تعریف شده اند کلیک کنند، ورودی آنها را به صورت مستقیم یا اصطلاحا direct نمایش می دهد.
-
لینک با rel=sponsored
برای لینک های تبلیغاتی استفاده می شود و در ازای قرار دادن آن پول دریافت می کنند.
-
لینک با rel=UGC
عبارت UGC مخفف محتوای تولید شده توسط کاربر است. برای لینک هایی که توسط کاربران ایجاد شده پیشنهاد میشود.مانند بخش نظرات و انجمن ها
-
لینک با rel=next
اگر محتوای شما چند بخش است از این نوع لینک استفاده کنید.این نوع به ادامه ی مطلب اشاره می کند و گوگل همه ی لینک ها را دنبال می کند.
-
لینک با rel=alternate
اگر متنی را از جایی کپی کردید برای لینک دادن به منبع اصلی از این نوع لینک استفاده کنید.
لینک های شکسته (Broken Link):
لینک های شکسته تجربه بدی را به کاربران می دهند.تصور کنید یک کاربر سایت شما را با امید به درک بهتر موضوعی خاص پیدا کرده است. شما محتوای بسیار خوبی دارید و برای هدایت بیشتر کاربران تصمیم گرفته اید لینک های داخلی ایجاد کنید.کاربر روی لینک کلیک کرده و با لینک شکسته مواجه می شود.ناامید شده و احساس می کند وب سایت شما به روز نشده است و به دلیل اینکه نمی خواهد به یک لینک خراب دیگر هدایت شود، سایت شما را ترک می کند.این اتفاق ممکنه برای لینک های خارجی نیز بیفتد.همچنین موقع بررسی سایت توسط خزنده های گوگل اگر با تعداد زیادی لینک شکسته رو به رو شوند، لطمه بزرگی به سئو سایت وارد خواهد شد.پس از لینک های شکسته دوری کنید.
جمع بندی:
همانطور که گفته شد ، محتوای با کیفیت همان چیزی است که سایر صاحبان وب سایت می توانند به صفحه شما لینک دهند و کیفیت لینک ها به جایگاه و امتیاز سایت شما از سمت گوگل کمک میکند.روش های مختلف لینک سازی باعث می شود کاربر را به صفحه هدف در وب سایت شما هدایت کند.البته نوع لینک باید متناسب با هدف شما باشد. اگر وب سایت شما حاوی پیوندهای شکسته است، در مقایسه با محتوای بی کیفیت هیچ تفاوتی ندارد. حتما لینک های خراب را اصلاح و یا حذف کنید.اگر سوالی دارید حتما بپرسید.خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم.
درباره مدیریت
شما در حال مطالعه یکی از مقالات آموزشی وبلاگ پرنیان بودید. اگر برایتان مفید بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. من پارسا قربانیان و اینجا مدرسه فرانت اند پرنیان، میخواهیم در یک معامله برد برد، با هم به آرزوهایمان برسیم..
نوشته های بیشتر از مدیریت2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنونم از مقاله خوب شما استاد
سپاس که مطالعه کردید