تاریخچه تبلیغات

به نظر بد نیست قبل از شروع این مبحث کمی ذهن شما را در رابطه با تاریخچه تبلیغات آشنا کنیم.از این رو از مقاله جناب آقای حسین شینی در رابطه با تاریخچه تبلیغات استفاده میکنیم.

از دوران ما قبل تاریخ نوعی ارتباط در خصوص آگاهی از وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است.

برخی از تصاویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می باشد، بنابراین تبلیغ مقوله ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد، بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است.

در کتابها و متون مختلف تعاریف متفاوتی از تبلیغات آمده است اما در تمامی آنها موارد مشترکی وجود دارد که عبارتند از :

  1. ارتباط غیر شخصی
  2. میبایست برای آن پول پرداخت شود
  3. از طریق رسانه های مختلف انجام می پذیرد
  4. برای متقاعد ساختن یا تاثیر بر اذهان افراد صورت می پذیرد

با توجه به موارد مذکور می توان تبلیغات را اینگونه تعریف نمود: تبلیغات عبارتست از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمت از طریق حامل های مختلف در قبال دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی و یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند.

تاریخچه تبلیغات در ایران

اولین بار در سالهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۴ مهمترین وقایع تجاری رخ داده است.این وقایع را می توانیم بشرح ذیل بیان کنیم.

  • تهیه اسلاید و نمایش آن که خصوصاً در سینماها اوج گرفت. طرحهای اسلاید فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد، نقاشهای موسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید با مرکب نقاشی می کردند و سپس عکاسخانه ای در خیابان سپه نزدیک چهارراه حسن آباد این طرحها را روی شیشه های مربع به سایز ۶*۶ چاپ می کرد.
  • در دهه ۴۰ شرکتهای وارداتی بزرگی شروع بکار کردند و شرکتهای مختلط ایرانی، اروپایی، امریکایی در تهران یکی پس از دیگری تاسیس شد.در این دوره هنوز فعالیتهای تولیدی چندان رونق نیافته بود، بعنوان مثال یکی از تبلیغات قرص مسکن بنام حب دکتر راس شعر تبلیغاتی زیرا را چنین بیان کرد:

آدمی بودی که خوردی لوبیا                       لوبیا بود به دهانش زولبیا

بعدازآن درد دل و اشکم گرفت                    شکم دردوبعدش بلغم گرفت

تکنیکهای تبلیغات

۱- تبلیغات با توجه به ملاحظات فرهنگی :

شناخت تنوعات فرهنگی بخصوص نمادهای مرتبط باویژگی فرهنگی در تبلیغ مهم ولازم است. مدیران درمحلی قراردارند که در این مورد اطلاعات ارزشمندی را ارائه می نمایند بعنوان مثال در ارائه تبلیغ استفاده از رنگها و ارتباط بین زن و مرد گاهی می تواند در نوع تبلیغ تاثیر داشته باشد.

۲-تبلیغات با توجه به ملاحظات سیاسی :

تبلیغ در دنیای امروز در چهار نوع کلی تبلیغ بازرگانی , سیاسی، مردمی و آموزشی طبقه بندی می شود. معمولاً تبلیغات سیاسی جنبه اقناع به خود می گیرد این نوع تبلیغ یا پروپاگاندا، تلاشی است سنجیده و منظم برای شکل دادن به درک ها, ساختن یا دستکاری کردن شناختها و هدایت رفتار برای دستیابی به یک پاسخ که خواسته مورد نظر مبلغ را تقویت می کند.

اصطلاحاتی که بعنوان مترادف پروپاگاندا بکار میروند عبارتنداز:

دروغ،تحریف،فریب،دستکاری،جنگ روانی وشستشوی مغزها

۳-تبلیغات باتوجه به ملاحظات تجاری:

آگهی هایی که امروز مورد استفاده تولید کنندگان هستند یا اگهی های که از نظر هدف مورد دسته بندی قرار گرفته اند عبارتند از:

الف : تبلیغ مصرفی : یک نوع تبلیغ بخصوص برای انواع محصولات است و بیشتر متوجه فرد و کسانی است که برای خود وخانواده خرید می کنند.

ب : تبلیغات صنعتی : این نوع از تبلیغات جنبه عمومی ندارند و فقط مورد احتیاج بعضی از طبقات مشخص هستند. بیشتر این کالاها از نوع فرآورده های صنعتی میباشد که در کارخانه ها , امور ساختمانی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

ج : تبلیغات خدماتی : تبلیغی که در آن ارائه خدمتی و فرهنگ جدید، هنری و غیره به مخاطبان عرضه می شود.

د : تبلیغات بازرگانی : تولید کنندگان برای اینکه کالای خود را به فروشندگان و بطور کلی تاجران و معامله گران بفروش برسانند ناچارند که برای جلب توجه آنها به آگهی متوسل شوند و به این وسیله فروشندگان را در جریان کالاهای خود قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *