تاريخچه تبليغات

به نظر بد نیست قبل از شروع این مبحث کمی ذهن شما را در رابطه با تاریخچه تبلیغات آشنا کنیم.از این رو از مقاله جناب آقای حسین شینی در رابطه با تاریخچه تبلیغات استفاده میکنیم.

از دوران ما قبل تاريخ نوعي ارتباط در خصوص آگاهي از وجود و در دسترس بودن اجناس و كالاها وجود داشته است.

برخي از تصاويري كه بر روي ديواره غارهاي اوليه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشياي ابتدايي مي باشد، بنابراين تبليغ مقوله اي نيست كه چندان جديد باشد و مربوط به سالهاي اخير گردد، بلكه ريشه در زندگي اجتماعي انسانها داشته است.

در كتابها و متون مختلف تعاريف متفاوتي از تبليغات آمده است اما در تمامي آنها موارد مشتركي وجود دارد كه عبارتند از :

  1. ارتباط غير شخصي
  2. ميبايست براي آن پول پرداخت شود
  3. از طريق رسانه هاي مختلف انجام مي پذيرد
  4. براي متقاعد ساختن يا تاثير بر اذهان افراد صورت مي پذيرد

با توجه به موارد مذكور مي توان تبليغات را اينگونه تعريف نمود: تبليغات عبارتست از ارتباط و معرفي غير شخصي محصول يا خدمت از طريق حامل هاي مختلف در قبال دريافت وجه براي موسسات انتفاعي يا غير انتفاعي و يا افرادي كه به نحوي در پيام مشخص شده اند.

تاريخچه تبليغات در ايران

اولين بار در سالهاي ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۴ مهمترين وقايع تجاري رخ داده است.اين وقايع را مي توانيم بشرح ذيل بيان كنيم.

  • تهيه اسلايد و نمايش آن كه خصوصاً در سينماها اوج گرفت. طرحهاي اسلايد فقط متن تبليغاتي را تشكيل مي داد، نقاشهاي موسسات تبليغاتي طرح اسلايد را روي كاغذ سفيد با مركب نقاشي مي كردند و سپس عكاسخانه اي در خيابان سپه نزديك چهارراه حسن آباد اين طرحها را روي شيشه هاي مربع به سايز ۶*۶ چاپ مي كرد.
  • در دهه ۴۰ شركتهاي وارداتي بزرگي شروع بكار كردند و شركتهاي مختلط ايراني، اروپايي، امريكايي در تهران يكي پس از ديگري تاسيس شد.در اين دوره هنوز فعاليتهاي توليدي چندان رونق نيافته بود، بعنوان مثال يكي از تبليغات قرص مسكن بنام حب دكتر راس شعر تبليغاتي زيرا را چنين بيان كرد:

آدمي بودي كه خوردي لوبيا                       لوبيا بود به دهانش زولبيا

بعدازآن درد دل و اشكم گرفت                    شكم دردوبعدش بلغم گرفت

تكنيكهاي تبليغات

۱- تبليغات با توجه به ملاحظات فرهنگي :

شناخت تنوعات فرهنگي بخصوص نمادهاي مرتبط باويژگي فرهنگي در تبليغ مهم ولازم است. مديران درمحلي قراردارند كه در اين مورد اطلاعات ارزشمندي را ارائه مي نمايند بعنوان مثال در ارائه تبليغ استفاده از رنگها و ارتباط بين زن و مرد گاهي مي تواند در نوع تبليغ تاثير داشته باشد.

۲-تبليغات با توجه به ملاحظات سياسي :

تبليغ در دنياي امروز در چهار نوع كلي تبليغ بازرگاني , سياسي، مردمي و آموزشي طبقه بندي مي شود. معمولاً تبليغات سياسي جنبه اقناع به خود مي گيرد اين نوع تبليغ يا پروپاگاندا، تلاشي است سنجيده و منظم براي شكل دادن به درك ها, ساختن يا دستكاري كردن شناختها و هدايت رفتار براي دستيابي به يك پاسخ كه خواسته مورد نظر مبلغ را تقويت مي كند.

اصطلاحاتي كه بعنوان مترادف پروپاگاندا بكار میروند عبارتنداز:

دروغ،تحريف،فريب،دستكاري،جنگ رواني وشستشوي مغزها

۳-تبليغات باتوجه به ملاحظات تجاري:

آگهي هايي كه امروز مورد استفاده توليد كنندگان هستند يا اگهي هاي كه از نظر هدف مورد دسته بندي قرار گرفته اند عبارتند از:

الف : تبليغ مصرفي : يك نوع تبليغ بخصوص براي انواع محصولات است و بيشتر متوجه فرد و كساني است كه براي خود وخانواده خريد مي كنند.

ب : تبليغات صنعتي : اين نوع از تبليغات جنبه عمومي ندارند و فقط مورد احتياج بعضي از طبقات مشخص هستند. بيشتر اين كالاها از نوع فرآورده هاي صنعتي ميباشد كه در كارخانه ها , امور ساختماني و پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرند.

ج : تبليغات خدماتي : تبليغي كه در آن ارائه خدمتي و فرهنگ جديد، هنري و غيره به مخاطبان عرضه مي شود.

د : تبليغات بازرگاني : توليد كنندگان براي اينكه كالاي خود را به فروشندگان و بطور كلي تاجران و معامله گران بفروش برسانند ناچارند كه براي جلب توجه آنها به آگهي متوسل شوند و به اين وسيله فروشندگان را در جريان كالاهاي خود قرار دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *